http://translate.google.com/translate?hl=en&langpair=ar%7Cen&u=http://gamal51.blogspot.com/

نظام الكفالة و الارهاب وجهان لعمله واحدة ، الكفالة و التطرف وجهان لعمله واحدة ، الكفالة و الاتجار بالبشر و العبودية وجهان لعمله واحدة

falcon

falcon
لــن أبرىء ذمتكـــــــم فى الدنيا وألآخــــرة
وعليــــــــك أن تختــــــــــار بين
الجنــــــــة ونعيمهــــــــا
وجهنـــــــــــم وسعيرهــــــــــــا
أللهــــــــــــم انـــــــــــى بلغت فاأشهـــــــــــــــــــــــد
أطالبكم بالتعويض عن كل ما لحق بي من أضرار أدبية و نفسية و صحية و معنوية و مادية

********************

الي المدافعيين عن حقوق الانسان و المناهضين للظلم في العالــــــــــــــــــــــــــــــم

المواطن المصري ألشريف / جمال طة
يكشف بالمستندات ملف الاضطهاد و العنصرية
في المملكة العربية السعودية
وقائع مذهلة عن الكفيل و سرقة عرق المصريين و الاجانب
و أكل حقوقهم في السعودية


نصيحــــــــــة

نصيحه لكل من يفكر فى السفر الى بلد الحرمين

عندما يقوم الكفيل السعودي في بلد الحرمين بسرقتك ونهب
أموالك قل له شكرا ، وعندما يقوم الكفيل السعودي بالنصب عليك
والإستيلاء علي أموالك في بلد الحرمين أرفع يدك إلي السماء قائلا أحمدك يارب السعودي نصب عليّ وسرق أموالي ونهب عمري ، وإياك أن تطالب بحقك والويل كل الويل لك إن طالبت بحقك مصدقا نفسك أنك في بلد الحرمين ( فأنت أجنبي دمك ومالك وإن لم يكن عرضك مستباح للكفيل السعودي في بلد الحرمين

الغــربة كربة / الغربة قطعة من نار/ الغريب ضعيف ولو كان قوى والغريب أعمى ولو كان بصيرا
الكفالة والعبودية وجهان لعملة واحدة
الكفالة والتطرف وجهان لعملة واحدة
الكفالة والارهاب وجهان لعملة واحدة
كفاكم الله شـــــر الكفيل
واليكم مآساة الاسير المصرى العائد من المملكة العربية السعودية على أيدى
الكفيل السعودى النصاب / عادل محمد منصور بالطو
بمحافظــة جـــــــــــده ـــ بالمملكة العربية السعودية

Monday, November 17, 2008

الــــــى / عبدالله بن عبد العزيز ملك السعودية

أيــــــــــــــــــــــــن النخــــــــــوة وأيــــــــــــن علـــــــــوم الرجال
القضـاء ومجالس الشرع عندكـم للغريب
سكر فمك لاتتكلم أجلدك أسجنك

11 comments:

انا مش سلبى said...

ربنا يرجعلك حقك

والله انا اخدت نصحتك بعدم السفر الى بلاد الرمال وربنا يعينك عليهم ويرجعلك حقك

انشر قضيتك واحنا معاك

مدحت محمد said...

هو فعلا انا ناس كتير مصريين اشتكولى من معاملة السعوديين ليهم


بس فى مصريين كتير قالولى


انى المصريين هما السبب

عشان بيروحو يهدرو كرامتهم

ممكن تلاقى دكتور عشان الفلوس يروح يشتغل

فاعل

بعد الضهر

بس

ده اللى انا سمعته

الشريف / جمال طة said...

انا مش سلبى

شكرا لزيارتك لى وتضامنك معى

الشريف / جمال طة said...

مدحت محمد

شكرا لزيارتك وتعليقك
واسمح لى لتصحيح معلومة وصلتك بالخطاأ او بالكذب على المصريين بان ممكن دكتور يشتغل عامل علشان المصريين
مؤكدا لك ان المصرى لايملك الا عزة نفسه وكرامته وهذا سر حقد الكلاب السعوديين على المواطن المصرى وهالسعوديين معتاديين الكذب واطلاق الاشاعات
لك تحيات وتقديرى متمنيا دوام التواصل

عباس الحكمي said...

هناك دولة خليجية واحدة فقط من تحترم الوافد لديها وتكفل له حقوقه . حتى ان الكثيرين يتمنون العيش فيها . غير طيبة اهلها واحتراهم ـ والناس مش ملائكة ـ
لكن انا لن اقول اسم هذه الدولة وهي الوحيدة التي وقفت مع مصر في محنتها وما تزال

كان احد الاطباء المصريين يعمل فيها الا انه جاءه عرض مغري في السعوديه براتب اكثر . لكنه لقى الويل
وقال راتب قليل وشعب حبيب احسن من الفلوس المتلتله والقرف

وربنا يعين المظلوم

HafSSa said...

الاستاذ جمال

اعتقد انه من وقت طويل اوي و انا بشوف تعليقات حضرتك عند اغلب المدونات بخصوص موضوعك
و لك كل الحق فيه طبعا
لكن اعتقد لما الواحد بيلاق يانه بيستخدم نفس الاسلوب و مش نافع فلازم يغير الاسلوب ده
و بناءا عليه اعتقد ان تعليقك في المدونات مش حيفيك بشئ و اذا فادك يا رب حيكون بعد مرور و قت طويل

لذلك انا اقترح عليك زي ما اقترح عليك زميلي كراكيب انك تتواصل مع الاعلام التمرئي احسن

فمثلا ممكن تلجا لعمرو اديب
ابعتله ايميل او مسج الاول
اهتم بالموضوع كان بها مهتمش او حسيته حيتاخر اتصله على البرنامج و اسلخ الكلام مرة واحدة في المكالمة
ليه؟
عشان فيه كتير سعوديين بيتفجروا على برنامجه
و ممكن يسيئهم اللي حصل و يتفاعلوا مع الموضوع
و زي ما بيتصل الملك و يقول انه امر بعلاج فلان الفلاني على حساب السعودية
فممكن يتصل يسال و يعرف ايه الموضوع

الحاجة التانية ان لو ده كله محصلش
كفاية انك عملت غلوشة في الموضوع على نطاق كبير و المثل بيقول العيار اللي ميصبش يدوش

تحياتي

سارة said...

ربنا ينصر الحق ان شاء الله
ويرد عليك حقك

ميرو انتكة said...

لاسف لا نملك سوا ان نقول حسبنا الله ونعم الوكيل

وربنا معك وباذن الله هتسترد حقك
وانا كنت عامله فى مدونتى موضوع عن السفر للخارج اتمنى منك ان تراه

لورنس العرب said...

ولله لسه أمس فقط
واحد صديق لي يعمل في السعوديه - وفي الحكومه-
تقاعسوا عن استخراج الاقامه لهم من عام تقريبا
وكل شويه يقولوا هانطلع الاقامه هانطلع الاقامه- المهم طلعوها والموضوع انتهى
فوجيء صديقي بأنهم اتخذوا قرار بفصل جميع العاملين المصريين في جهاز شئون البيئه هناك
وقالوا لهم ايه - غدا آخر يوم لكن
حتى لم يعطوهم مهله لآخر الشهر- ولكن اليوم 14/7 هو اليوم الأخير
المهم
كله طلع يجري على مكاتب الطيران من أجل الحجز- وأول طائره بها أماكن يوم 28/7 لأن احنا في موسم الصيف
الشيء الغريب ان قرار الفصل لعدد يزيد على 20 واحد مصري لم يكن له سابق انذار
يعني الناس قالوا لهم يوم 13/7 أن آخر يوم لهم في العمل 14/7 وهو اليوم
وسيعودوا جميعهم إلى مصر بنهاية هذا الشهر بعد أن فقدوا وظائفهم ومنهم من له عائلات ومتزوج وورائه التزامات
فعلا كان موقف غريب - لكنه مش غريب على الاخوه في السعوديه
والأغرب من كده انهم لا يمكن لهم فعل مثل هذه الأمور مع واحد انجليزي او أوربي من أي جنسيه
وياعيني الواد صاحبي مش مصدق اللي حصل له

الشريف / جمال طة said...

لورنس العرب

اطلعت على تعليقك

والذى هو تأكيدا لكل كلمه أكتبها عن قطاع الطرق السعوديين
وماحدث مع اخوتى المصريين ليس بجديد لأن الكلاب السعوديين فى طبعهم الغدر والخيانه والسرقه وأكل حقوق الانسان والسؤال هو:ـ
أين الشرع الذى يتشدقون به وأين قوانين العمل والعمال؟؟؟؟
وأتمنى أن اخوانى المصريين لايتركوا حقهم وعليهم تصعيده فى العالم كله وفضحهم على الانترنت وجميع وسائل الأعلام ويكونوا يدا واحدة لرفع قضية على السعودية

واخيرا شكرا لزيارتك متمنيا دوام التواصل بيننا وانا من ناحيتى مستعد أن أنشر كل ماتعرضوا له المصريين فى مدونتى شاكرا لك تضامنك معهم

الشريف / جمال طة said...

ميرو أنتكه

سعدت بزيارتك لى وتعليقك

وشرفت بزيارة مدونتك والاطلاع على موضوعك عن السفر وآملا دوان التواصل